loading...
آموزش شبکه,نرم افزار و ...
حمید بازدید : 747 جمعه 27 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 

 

انواع توپولوژي هاي شبكه:

۱- توپولوژی ستاره ای (Star)
2- توپولوژی حلقوی (Ring)
3- توپولوژی گذرگاه (BUS) 
4- توپولوژی گراف (Mesh) 
5- توپولوژی درختی (Tree)
6- توپولوژی ترکیبی (Hybrid)
 توپولوژی BUS :

    توپولوژی باس ساده ترین توپولوژی شبکه است. در این هم بندی تمامی سیستم های موجود در شبکه به یک کابل مرکزی که BUS يا ستون فقرات ناميده مي شود متصل مي شوند. مزيت اصلي توپولوژي باس ارزان بودن آن است و به راحتي مي توان دستگاه هاي جديد به شبكه اضافه كرد. اگر كابل اصلي خراب شود، كل شبكه از كار مي افتد و مشخص كردن دليل خرابي مشكل است.

 

 

 

توپولوژی باس

 

مزايای توپولوژی BUS :

- کم بودن طول کابل . بدليل استفاده از يک خط انتقال جهت اتصال تمام کامپيوترها ، در توپولوژی فوق از کابل کمی استفاده می شود.موضوع فوق باعث پايين آمدن هزينه نصب و ايجاد تسهيلات لازم در جهت پشتيبانی شبکه خواهد بود.

- ساختار ساده . توپولوژی BUS دارای يک ساختار ساده است . در مدل فوق صرفا" از يک کابل برای انتقال اطلاعات استفاده می شود.

- توسعه آسان . يک کامپيوتر جديد را می توان براحتی در نقطه ای از شبکه اضافه کرد. در صورت اضافه شدن ايستگاههای بيشتر در يک سگمنت ، می توان از تقويت کننده هائی به نام Repeater استفاده کرد.

معايب توپولوژی BUS :

- مشکل بودن عيب يابی . با اينکه سادگی موجود در تويولوژی BUS امکان بروز اشتباه را کاهش می دهند، ولی در صورت بروز خطاء کشف آن ساده نخواهد بود. در شبکه هائی که از توپولوژی فوق استفاده می نمايند ، کنترل شبکه در هر گره دارای مرکزيت نبوده و در صورت بروز خطاء می بايست نقاط زيادی بمنظور تشخيص خطاء بازديد و بررسی گردند.

- ايزوله کردن خطاء مشکل است . در صورتيکه يک کامپيوتر در توپولوژی فوق دچار مشکل گردد ، می بايست کامپيوتر را در محلی که به شبکه متصل است رفع عيب نمود. در موارد خاص می توان يک گره را از شبکه جدا کرد. در حالتيکه اشکال در محيط انتقال باشد ، تمام يک سگمنت می بايست از شبکه خارج گردد.

- ماهيت تکرارکننده ها . در موارديکه برای توسعه شبکه از تکرارکننده ها استفاده می گردد، ممکن است در ساختار شبکه تغييراتی نيز داده شود. موضوع فوق مستلزم بکارگيری کابل بيشتر و اضافه نمودن اتصالات مخصوص شبکه است .  

 

توپولوژی ستاره ای (Star) :

    در توپولوژي Star هر دستگاه به يك Hub وصل شده است. هاب سخت افزار به خصوصي است كه داده هاي ارسالي را دريافت كرده و آن ها را به مقصد مورد نظر ارسال مي كند. شبكه هاي Star به راحتي قابل نصب و تغيير هستند، زيرا تمام گره ها به هاب وصل شده اند و اگر يك سازمان نياز به پيكربندي مجدد شبكه ي خود پيدا كند، تغييرات را به هاب اعمال مي كند و ديگر نيازي به تغيير كل شبكه نخواهد بود. بدين ترتيب عيب يابي نيز در اين نوع شبكه ها آسان خواهد بود، اما اگر هاب از كار بيفتد كل شبكه مي خوابد.

توپولوژی استار

 

 

 

مزايای توپولوژی STAR

سادگی سرويس شبکه . توپولوژی STAR شامل تعدادی از نقاط اتصالی در يک نقطه مرکزی است . ويژگی فوق تغيير در ساختار و سرويس  شبکه را آسان می نمايد.

در هر اتصال يکدستگاه . نقاط اتصالی در شبکه ذاتا" مستعد اشکال هستند. در توپولوژی STAR  اشکال در يک اتصال ، باعث خروج آن خط  از شبکه و سرويس و اشکال زدائی خط مزبور است . عمليات فوق تاثيری در عملکرد ساير کامپيوترهای موجود در شبکه نخواهد گذاشت .

کنترل مرکزی و عيب يابی . با توجه به اين مسئله که نقطه  مرکزی  مستقيما" به هر ايستگاه موجود در شبکه متصل است ، اشکالات و ايرادات در شبکه بسادگی تشخيص  و مهار خواهند گرديد.

روش های ساده دستيابی . هر اتصال در شبکه شامل يک نقطه مرکزی و يک گره جانبی است . در چنين حالتی دستيابی به محيط انتقال حهت ارسال و دريافت اطلاعات دارای الگوريتمی ساده خواهد بود.

معايب توپولوژی STAR

زياد بودن طول کابل . بدليل اتصال مستقيم هر گره به نقطه مرکزی ، مقدار زيادی کابل مصرف می شود. با توجه به اينکه هزينه کابل نسبت به تمام شبکه ، کم است ، تراکم در کانال کشی جهت کابل ها و مسائل مربوط به نصب و پشتيبنی آنها بطور قابل توجهی هزينه ها را افزايش خواهد داد.

مشکل بودن توسعه . اضافه نمودن يک گره جديد به شبکه مستلزم يک اتصال از نقطه مرکزی به گره جديد است . با اينکه در زمان کابل کشی پيش بينی های لازم جهت توسعه در نظر گرفته می شود ، ولی در برخی حالات نظير زمانيکه طول زيادی از کابل مورد نياز بوده و يا اتصال مجموعه ای از گره های غير قابل پيش بينی اوليه ، توسعه شبکه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وابستگی به نقطه مرکزی . در صورتيکه نقطه مرکزی ( هاب ) در شبکه با مشکل مواجه شود ، تمام شبکه غيرقابل استفاده خواهد بود.

 

توپولوژی (حلقوی) Ring :

 در اين نوع توپولوژی تمام کامپيوترها بصورت يک حلقه به يکديگر مرتبط می گردند. تمام کامپيوترهای موجود در شبکه ( سرويس دهنده ، سرويس گيرنده ) به يک کابل که بصورت يک دايره بسته است ، متصل می گردند. در مدل فوق  هر گره به دو و فقط دو همسايه مجاور خود متصل است . اطلاعات از گره مجاور دريافت و به گره بعدی ارسال می شوند. بنابراين داده ها فقط در يک جهت حرکت کرده و از ايستگاهی به ايستگاه ديگر انتقال پيدا می کنند.

  

 

توپولوژی رینگ

  

مزايای توپولوژی RING:

کم بودن طول کابل . طول کابلی که در اين مدل بکار گرفته می شود ، قابل مقايسه به توپولوژی BUS نبوده و طول کمی را در بردارد. ويژگی فوق باعث کاهش تعداد اتصالات ( کانکتور) در شبکه شده و ضريب اعتماد به شبکه را افزايش خواهد داد.

نياز به فضائی خاص جهت انشعابات در کابل کشی نخواهد بود.بدليل استفاده از يک کابل جهت اتصال هر گره به گره همسايه اش ، اختصاص محل هائی خاص بمنظور کابل کشی ضرورتی نخواهد داشت .

مناسب جهت فيبر نوری . استفاده از فيبر نوری باعث بالا رفتن نرخ سرعت انتقال اطلاعات در شبکه است.  چون در توپولوژی فوق ترافيک داده ها در يک جهت است ، می توان از فيبر نوری بمنظور محيط انتقال استفاده کرد.در صورت تمايل می توان در هر بخش ازشبکه از يک نوع کابل بعنوان محيط انتقال استفاده کرد . مثلا" در محيط های ادرای از مدل های مسی و در محيط کارخانه از فيبر نوری استفاده کرد.

معايب توپولوژی RING:

اشکال در يک گره باعث اشکال در تمام شبکه می گردد. در صورت بروز اشکال در يک گره ، تمام شبکه با اشکال مواجه خواهد شد. و تا زمانيکه گره معيوب از شبکه خارج نگردد ، هيچگونه ترافيک اطلاعاتی را روی شبکه نمی توان داشت .

- اشکال زدائی مشکل است . بروز اشکال در يک گره می تواند روی تمام گرههای ديگر تاثير گذار باشد. بمنظور عيب يابی می بايست چندين گره بررسی تا گره مورد نظر پيدا گردد.

تغيير در ساختار شبکه مشکل است . در زمان گسترش و يا اصلاح حوزه جغرافيائی تحت پوشش شبکه ، بدليل ماهيت حلقوی شبکه مسائلی بوجود خواهد آمد .

توپولوژی بر روی نوع دستيابی تاثير می گذارد. هر گره در شبکه دارای مسئوليت عبور دادن داده ای است که از گره مجاور دريافت داشته است . قبل از اينکه يک گره بتواند داده خود را ارسال نمايد ، می بايست به اين اطمينان برسد که محيط انتقال برای استفاده قابل دستيابی است .

 

توپولوژی (گراف) Mesh :

    شبكه هايي كه از توپولوژي مش استفاده مي كنند، هر دستگاه را به كل دستگاه هاي شبكه متصل مي نمايند.اين شبكه ها سرعت بالايي دارند، چون هر گره مستقيما به تمام گره هاي ديگر شبكه متصل شده است و هيچ هابي به عنوان گلوگاه وجود ندارد. كابل كشي اضافي در اين شبكه ها، آن ها را گران كرده است و گره هاي جديد نمي توانند به سادگي اضافه شوند، زيرا بايد به تمام گره ها وصل گردند.

تو پولوژی گراف

 

توپولوژی درختی (Tree) : 

     این توپولوژی از یک یا چند هاب فعال یا تکرار کننده برای اتصال ایستگاه ها به یکدیگر استفاده می کند. هاب مهم ترین عنصر شبکه مبتنی بر توپولوژی درختی است، زیرا کلیه ي ایستگاه ها را به یکدیگر متصل می کند.

 

  

تو پولوژی درختی

توپولوژی ترکیبی (Hybrid) : 

    این توپولوژی، ترکیبی است از چند شبکه با توپولوژی متفاوت است که توسط یک کابل اصلی به نام  Back Bone به یکدیگر مرتبط شده اند. هر شبکه توسط یک پل ارتباطی (Bridge) به کابل Back ‌‌‌Bone متصل می شود.

 

توپولوژی هایبید

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 75
  • بازدید ماه : 148
  • بازدید سال : 900
  • بازدید کلی : 18,248